Strona glówna Informacje Regulamin Uczestnicy Foto galeria Archiwum Ksiega gosci Forum Linki Kontakt Wyloguj25-09-2017
RSS | Mapa serwisu

Fotografia przyrodnicza - Zbigniew Ostaniewicz

Statystyki reklamowe
Wycieczka Nr 19/2010 - Pieniężno - 8 sierpnia
Wycieczki w sezonie 2010Zbiórka: plac dworcowy PKP w Elblągu, godz. 7.30, odjazd pociągu, godz. 7.55

Trasa: Braniewo, Maciejewo, Grodzie, Piotrowiec, Pieniężno, Pakosze, Długobór, Sopoty, Księżno, Młynary, Pomorska Wieś, Elbląg

Długość trasy: 90 km, Uczestnicy: 21, Punkty: 135

Pokaż Wycieczka Nr 19/2010 -; Pieniężno - 8 sierpnia na większej mapie

Relacja

Wycieczkę z przejazdem pociągiem do Braniewa planowaliśmy już od dawna. Temat wrócił gdy okazało się , że na okres wakacji reaktywowano połączenie trasą nadzalewową z Elbląga do Braniewa. Nie beż pewnych komplikacji z rezerwacją biletów udało się jednak załadować nasze 13 rowerów w przedziały pociągu linii Arriva i ruszyć w trasę.
Była to dla wielu z nas podróż trochę sentymentalna, gdyż wspominaliśmy dawne czasy, gdy na tej trasie jeździło się wielokrotnie. Przy okazji trochę historii.

Prace przy budowie Kolei Nadzalewowej rozpoczęto w 1897 r. Linia ta miała połączyć Elbląg z Królewcem. W maju 1899 r. oddano do użytku pierwszy odcinek trasy Elbląg - Frombork, a we wrześniu odcinek Frombork - Braniewo.
Od momentu powstania Kolej Nadzalewowa stanowiła ważny fragment lokalnej sieci kolejowej w Prusach Wschodnich, łącząc dwa większe miasta (Elbląg i Braniewo). Do 1918 r. na odcinku Elbląg - Kadyny spotkać można było pociąg cesarza Niemiec, Wilhelma II, który w Kadynach miał swoją letnią rezydencję.
Ruch pociągów na tej trasie zamknięto w 2006 r.

W Braniewie na stacji czekał 8-osobowy komitet powitalny składający się z rowerzystów którzy na kołach przyjechali tutaj z Elbląga. Dalej, już razem w sile 21 bikerów wyruszyliśmy w kierunku Pieniężna - celu naszej wycieczki.

W Pieniężnie w pierwszej kolejności zobaczyliśmy Kościół św. Piotra i Pawła z IV wieku. Kościół prezentuje się bardzo okazale z wysoką wieżą i ciekawą architekturą. Przez zakratowane drzwi mogliśmy zajrzeć do środka kościoła i zobaczyć wnętrze. Tuż obok kościoła znajdują się ruiny zamku Kapituły Warmińskiej z XIV w. Zarówno kościół jak i ruiny zamku usytuowane są na wysokim brzegu rzeki Wałszy. W pobliżu nad rzeką zbudowano most kolejowy o wysokości 30-metrów i długości 160 m. Przęsła mostu widoczne są od strony kościoła i prezentują się bardzo okazale. Aby jednak dokładnie zobaczyć most z bliska i poczuć jego wysokość, zeszliśmy z wysokiego brzegu po stromych schodkach nad brzeg Wałszy i dalej podjechaliśmy pod potężne betonowe filary mostu, Stąd już na piechotę, pokonując strome wzniesienie zdobyliśmy most. Most ma konstrukcję stalową i rzeczywiście robi wrażenie. Z tej wysokości rozpościera się piękny widok na rzekę i kościół. Po nasyceniu oczu widokiem z mostu i zrobieniu obowiązkowych fotek ruszyliśmy w dalszą drogę. Tu zauważyliśmy, że brakuje nam jednego kolegi, który z niewiadomych nam powodów zgubił się po drodze.. Na szczęście okazało się, że oczekuje na nas na trasie.

Spod ruin zamku ruszyliśmy w kierunku Muzeum Misyjno-Etnograficznego Księży Werbistów. Warto wiedzieć, że jednym z podstawowych zadań Zgromadzenia Werbistów w Polsce jest kształcenie przyszłych misjonarzy. Najważniejszą rolę pełni tutaj Misyjne Seminarium Duchowne Księży Werbistów w Pieniężnie na Warmii. Przez ponad pięćdziesiąt lat działalności dało Kościołowi ponad 600 misjonarzy - kapłanów i braci zakonnych. Obecnie każdego roku jego mury opuszcza kilku nowych misjonarzy.

Tutaj, po zakupieniu biletów zwiedziliśmy muzeum. Zbiory Muzeum Misyjno- Etnograficznego Księży Werbistów przedstawiają obiekty związane z kulturą, religiami oraz chrześcijaństwem krajów, w których pracują misjonarze werbiści. Zaprezentowany jest to dorobek duchowy i materialny ludów: Chin, Japonii, Filipin, Indii, Indonezji, Papui Nowej Gwinei oraz krajów Afryki i Ameryki Łacińskiej. Jest to najbogatsza i najlepiej opracowana kościelna kolekcja misyjno - etnograficzna w Polsce. W korytarzu Muzeum zobaczyliśmy ciekawą wystawę fotograficzną autorstwa Mirosława Fryca poświęconą przyrodzie Warmii i Mazur. Warto było przyjechać do Pieniężna aby obejrzeć to muzeum.

Przy muzeum znajduje się mała kawiarenka i sklepik z napojami, skąd po odpoczynku i uzupełnieniu zapasów wyruszyliśmy w drogę powrotną do Elbląga.
Droga z Pieniężna do domu była jeszcze daleka , dlatego na trasie były jeszcze zakupy i odpoczynek na koniczynowej łące. W międzyczasie odnalazł się zagubiony kolega. W pobliżu rzeki Pasłęki w lesie zobaczyliśmy dobrze zachowany poniemiecki bunkier, będący fragmentem większej linii obronnej na tym terenie.

Trasa wycieczki była najdłuższą w tym sezonie i przebiegała w dość trudnym terenie i z wiatrem utrudniającym jazdę. Na szczęście nie padało i nie było gorąco. Wszyscy, nawet Ci najbardziej wytrenowani (dołożyli przecież 40 km ), poczuli z pewnością tę wycieczkę w nogach, dlatego wszystkim należą się podziękowania za wytrwałość.

Relację przygotował Komendant
Komentarze
#1 | ~Komendant dnia 03-08-2010 18:55
Będzie to jedna z dłuższych wycieczek w bieżącym sezonie,ale za to z atrakcjami. Pierwszą będzie przejażdżka koleją nadzalewową na trasie Elbląg-Braniewo, która wróciła po czterech latach przerwy. Druga atrakcja to Muzeum Etnograficzne Księży Werbistów w Pieniężnie. Jak czasu wystarczy to zobaczymy również jeden z najwyższych mostów kolejowych w Polsce nad rzeką Wałszą.

#2 | ~Marian65 dnia 04-08-2010 17:10
Fajny pomysł na wycieczkęOkok
, ale chyba są małe szanse na realizacjęSmutny
W pociągu tej relacji jest możliwośc zabrania tylko kilku rowerów a grupa na wycieczkę to około dwudziestu rowerzystów, jak nie więcej.
Biletów nie kupi się na dworcu, gdyż nie ma u nas kas Arrivy.
Bilety można zarezerwowac np. w informacji turystycznej na starym mieście.
Jest to pociąg w którym przy dobrej pogodzie wiele osób jedzie do Tolkmicka aby tam przesiąśc się na statek do Krynicy Morskiej.
Informacje te sprawdziłem u żródła czyli w informacji turystycznej.Myśli

#3 | ~Komendant dnia 04-08-2010 18:21
Dzięki Marian za informację. Sprawdzę jutro w Informacji Turystycznej czy jest możliwość rezerwacji i jakie mamy szanse zabrać się jako grupa. Widzieliśmy ten pociąg na stacji w Elblągu 4-go lipca i wydaje mi się, że jest to taki sam wagon jakie jeżdżą w typowych składach i zabierają w przedziale rowerowym przynajmniej 10 rowerów a może i więcej. Ile nas będzie trudno przewidzieć. Ostatnio jeździ nie więcej niż 15 osób.
Jeżeli nie da się zrobić rezerwacji to trzeba będzie zmienić plany. Zobaczymy.

#4 | ~Komendant dnia 05-08-2010 12:12
Rozmawiałem z miłą panią w Informacji Turystycznej w sprawie rezerwacji dla naszej grupy i na ta chwilę sprawa wygląda następująco. Do pociągu można zabrac max. 7 rowerów. Nie robią rezerwacji dla grup rowerowych. Dla nas zrobili wyjątek i mamy rezerwację wstępna na 15 rowerów, gdyż na tą chwilę nie ma wielkiego zainteresowania - tylko 30 rezewacji.
Ostatecznie decyzja zapadnie jutro o godz. 16.30 czy nasza wstępna rezerwacja będzie utrzymana czy nie. Zależy ile osób jeszcze zamówi rezerwację. Poczekajmy i zobaczymy.
Jeżeli potwierdzą, to będę potrzebował zgłoszenia od chętnych i kupię bilety w sobotę. Cena biletu do Braniewa to 10 zł + 5 zł za rower.
Gdy ten wariant nie wypali to szykuję trasę zastępczą. Bedzie to wyjazd do Morąga i przejazd wzdłuż pochylni.

#5 | ~Komendant dnia 06-08-2010 16:41
Mam potwierdzenie z kasy Arrivy, że zabiorą nasze 15-cie rowerów. Jutro o godz. 10.00 kupuję bilety dla Grupy i stąd moja prośba o pilne zgłoszenia od osób chętnych na niedzielna wycieczkę. Mój telefon: 607 923 733 lub na naszej stronie.
Do zobaczenia

#6 | ~Piotr dnia 06-08-2010 17:20
Co prawda, zgłosiłem rano chęć rezerwacji na 2 rowery sms'em. No, ale na wszelki wypadek potwierdzam jeszcze raz tutaj.

#7 | ~Andrzej dnia 06-08-2010 18:04
Zbyszku proszę zapisz mnie i kup bilet do Braniewa-dziękuję,pozdrawiam!!

#8 | ~Edi dnia 06-08-2010 18:40
Witam! Ja również jak zawsze jestem i będę z Wami.
Jadę i cieszę się, że będę tam, gdzie, przed laty byłem konno z grupą kolegów koniarzy z EKJ. Może zobaczę tam "swoje" miejsce na łóżku, gdzie miałem spać , ale niestety nie spałem tylko drinkowałem z kolegami nie zawsze pamiętając przy każdym toaście wypowiedzieć słowo -"przebacz mi Panie."-(bo nad każdym łóżkiem były wtedy zawieszone duże obrazy różnych świętych). -Niestety w warunkach "bojowych"nie zawsze pamiętaliśmy, gdzie jesteśmy i jakie zwyczaje miały tu pierwszeństwo (chodziło o modlitwę wieczorną). -Koledzy koniarze nie byli "lepsi".
-Dla zainteresowanych -opowiem i inne moje wspomnienia z tego miejsca .-Miedzy innymi; jak sprawdzaliśmy;- czy nasze konie (na których jechaliśmy) "mają się dodrze w cielętniku" Mrugnięcie .
Do moich wspomnień z rajdu konnego dołączam te dwa klipy couantry; http://www.dailym...ebie_music
Ps.
Gdyby nie było dla mnie miejsca w pociągu to deklaruję jazdę do Pieniężna i z powrotem na swoim "łomocie" czyt.- "Mustangu."

#9 | ~Komendant dnia 06-08-2010 20:45
Edi - dla ciebie jak i dla pozostałych miejsce w pociągu gwarantowane.
Do zobaczenia.

#10 | ~Iza dnia 06-08-2010 21:36
My tez prosimy o rezerwację 4 miejsc: dla mnie , Mirka, Małgosi i Janusza Szramke. Dziękujemy z góry :-)