Wycieczka Nr 31/2013 - Kadyny - 13 października

Zbiórka: skrzyżowanie ulic Królewieckiej i Fromborskiej, godz. 9.30

Trasa: Elbląg, Krasny Las, Jelenia Dolina, Ogrodniki, Pagórki,"czarna droga", Kadyny, Suchacz, Nadbrzeże, Kamionek Wielki, Rangóry, Elbląg.

Długość trasy: 52 km, Uczestnicy: 32, Punkty: 78

Route 2 352 391 - powered by www.bikemap.net

Podążam dziarsko, bo czas zbiórki zbliża się nieubłaganie. Po chwili naszła mnie pierwsza wątpliwość. Czy jadę w dobrym kierunku? Widzę, Marian podąża w przeciwną stronę. Czyżby zbiórka w innym miejscu, pomyślałem. Chwila moment, a Agnieszka pędzikiem pomyka również w odwrotnym kierunku. Co u diabła? Na starcie wszystko się wyjaśniło. Marian miał w planie podglądanie półnagich Elbląskich Morsów i Foczki też, a Agnieszka postanowiła rozgrzać się przed startem, kręcąc dynamicznie dodatkowe kilometry.

Na dźwięk Komendantowej trąbki ruszył kolorowy peleton. Kolorowy, jak jesienne liście. Myśmy jechali, a Oni szli obok rowerowej ścieżki, trzymając się za ręce, jak kilkadziesiąt lat temu. Wtedy nie było ścieżek, ale uczucie pozostało. Pozdrowiliśmy Ich serdecznie, bo wiemy, że gdyby mogli, byliby z nami.

A my ruszyliśmy w kierunku Kadyn, w poszukiwaniu ładnej jesieni. Teren nie został wybrany przypadkowo. Tam Wysoczyzna w jesiennych barwach dostarcza niezapomnianych wrażeń.
Już pierwsze zagłębienie się w las i droga prowadzącą w kierunku Doliny Smoków, to było preludium tego, co jeszcze zobaczymy.

Gdy tak podążaliśmy w kierunku DS, przez obszar o dużej ilości drzew rosnących w zwarciu, czyli przez las, kontemplacja była niezmiernie utrudniona. To Andrzejowy KTM gdzieś spod suportu wydawał rozpaczliwe dźwięki, zakłócając wśród rowerzystów spragnionych leśnej ciszy, proces medytacji i bliskości z naturą.

Jest i Dolina Smoków. O tej porze roku cisza tu i spokój. Nie ma tzw. miłośników wypoczynku na łonie. Dla nas to chwila, gdzie można wprowadzić do płuc rześkie, leśne powietrze lub substancje smoliste, nikotynę i tlenek węgla oraz innych 7000 substancji chemicznych znajdujących się w papierosowym dymie. Można też dopompować koło. Zauważyłem, że funkcjonuje tu pewna prawidłowość, podobna do tej, jaka funkcjonuje w jednym z afrykańskich plemion. To niewiasta wybiera tego, który będzie pompował.

Ale przed nami dalsza droga, więc żywo ruszamy ku swemu przeznaczeniu. Przed Ogrodnikami skręcamy ostro w lewo, a przed Pagórkami ostro w prawo. W tym miejscu Jurek żegna się z nami i podąża swoją drogą, bo kolarzówka jest za delikatna na owe wertepy. Niebawem dojeżdżamy do ,,czarnej drogi".
Teraz nastąpiła symfonia. Może trudno skupić się na podziwianiu jesiennych barw, gdy teren do jazdy jest nieco trudny, ale to wszystko samo rzuca się w oczy. Liście, liście, liście. Te kolorowe na drzewach i te szeleszczące pod kołami. Takie miejsce, to swoista chwila wyciszenia.

,,Jak nie kochać jesieni, jej barw purpurowych,
szarych, żółtych, czerwonych, srebrnych, szczerozłotych,
gdy białą mgłą zachodzący księżyc,
kojąc w twym sercu, codzienne zgryzoty" - Tadeusz Wywrocki.

Swoje pięć minut mają miłośnicy fotografii artystycznej. Jesień, to wdzięczny temat do fotografowania. Ja nie potrafię robić takich artystycznych zdjęć, ani takich zakręconych, ani takich promienistych, więc z rowerowego siodełka podziwiam to, co piękne. Grabianka, która odsłoniła swoje oblicze mocno zyskała na urodzie, a wodospady szumią jakby głośniej. ,,Strażnik Trzech Wodospadów" stoi tam, gdzie stał, a przysypany liśćmi mostek zaprasza do przejścia na drugą stronę. Urzekająco, jeszcze gdyby tak odrobinę słonecznych promieni, byłoby pełnia szczęścia.

W Kadynach krótka przerwa w okolicach sklepu, potem przejazd koło baru ,,Zapiekanka", mijamy kultowy krzak głogu, poruszamy się fragmentem rozkopanego wału i znajdujemy kawałek plaży z dostępem do wody. Ten dostęp do wody okazał się bardzo istotny w 15 letniej historii Grupy.
Jak zwykle dłuższa przerwa, to przede wszystkim uciecha dla ciała. Zapach kiełbasek poddanych obróbce termicznej smakowicie unosi się nad wodami Zalewu Wiślanego. Ale, ale, co tam kiełbaska, co tam inne smakowite kąski. Spróbować śliwki moczonej dłuższy czas w odpowiednim roztworze i dodatkowo oblanej czekoladą, to już prawdziwe delicje i niebo w gębie.

Ale gwóźdź niedzielnej wycieczki miał dopiero nastąpić. Teatr jednego aktora z rowerem w roli głównej. Andrzejowy rower prężył się w wodzie niczym Iwona Węgrowska na plaży w Międzyzdrojach, a sam właściciel, jak zawodowy fotograf pstrykał zdjęcie za zdjęciem. To była ustawka sezonu.
Sesja dobiegła końca i przerwa też. Wzdłuż Zalewu podążamy w kierunku Kadyn, Suchacza i Nadbrzeża. Przed nami podjazd w ostatniej wymienionej miejscowości. Jakoś tak się składa, że generalnie nie lubimy tego podjazdu. Taka niewielka górka, można by powiedzieć nawet, że góreczka, taki niewielki podjazd, można by rzec podjaździk, a skurkowaniec wyciska z człowieka ostatnie siły. Ale wszyscy daliśmy radę. Dorota i ,,Dorota II" też dałyby radę, tylko dętka rady nie dała. Z wysiłku uszło z niej powietrze. Serwisant ,,24 na dobę" ponownie gdzieś się zawieruszył, ale jak zwykle bywa, dobrzy ludzie pomogli. Połatana dętka z poprzedniej niedzieli, ponownie znalazła swoje stosowne miejsce.

Czekając na usprawnienie roweru, Komendant zwrócił uwagę rozentuzjazmowanego tłumu na pobliską ścianę drzew. Ucichły rozmowy i wszyscy karnie zwrócili wzrok w nakazanym kierunku. Kolory, jak tęcza, tylko trochę inaczej. To było swoiste pożegnanie jesiennej Wysoczyzny.
Później było jak po maśle. Dobra droga, nowy asfalt, mały ruch i już byliśmy na mecie.

,,Witaj piękna jesieni, tak ciepła, tak cicha.
Witaj i żegnaj razem, boś pora rozstania.
Jasne, błękitne niebo się uśmiecha.
Lecz to melancholijny uśmiech pożegnania" - Ignacy Chrapowicki.